Nieuw Zeeland

Hoi hoooi

Het is al weer ff geleden sinds mijn laatste post, komt alleen maar omdat ik het heeeel erg druk heb gehad!

De 21e ben ik begonnen met mijn tour door het noordereiland. Je boekt dan als het ware een tour bij de kiwi experience waarbij ze met het hop on hop off systeem werken. Je kan dan op elke plaats waar er gestopt word uitstappen om daar een paar dagen langer te blijven en als je weer verder wil, de organisatie bellen en jezelf inbooken op de volgende bus en dan weer verder naar het volgende plekje. Echt de ideale manier om mensen te ontmoeten aangezien er veel mensen tussen zitten die ook alleen reizen en daarbij zit je soms 5 uur in de bus dus leer je ze vanzelf kennen!

De eerste dag werd ik opgepikt in Auckland om naar de eerste stop te gaan namelijk hot water beach. Dit is een strand waar het lava heel dicht onder de oppervlakte ligt en dus het water wat er boven zit opwarmt. Dit kan dus ook gewoon boven de 60 graden worden (en geloof me, ik was zo stom in een super hete pool te gaan staan en heb dus gewoon mijn voeten verbrand :s). De bedoeling is dat je op het strand dan een plek gaat zoeken waar het niet te heet is maar ook niet te koud en je je eigen pool gaat graven. Erg leuk om te doen en te zien want wij zijn natuurlijk niet de enige dus het ziet er al gauw uit als alleen maar kraters met stomende pools en als je dan naar links kijkt een ijskoude woeste zee xD. Maar voordat we bij de hot water beach waren zijn we nog even gestopt bij cathedral cove. Na een hike van een uur heb je het idee alsof je aankomt op een film set! Een strandje tussen kliffen omringd door de jungle en een super mooie blauwe zee! Erg mooi en zeker de hike waard!

De volgende dag gelijk weer door naar het volgende plaatsje namelijk waitomo. Het leuke van de kiwi experience is dat ze stoppen voor bepaalde wandelingen, dus ook hier weer een wandelingetje gedaan van een uurtje in het karangaheke scenic reserve. Echt een geweldige omgeving, het zijn allemaal national parken waar we stoppen dus het is ook allemaal goed onderhouden met goede loop paden enz. Vervolgen was het tijd om door te gaan naar waitomo waar we gingen black water raften. Wat letterlijk inhoud dat je op een soort zwemband door een grot 65 meter onder de grond gaat "raften". Erg mooi en leuk, de grot zat helemaal vol met glowworms die als je je licht uit doet eruit ziet alsof je naar een sterrenhemel zit te kijken!

Enn de volgende dag gingen we weer vrolijk naar onze volgende bestemming, Rotorua, waar ik van de bus af stapte om hier 3 daagjes door te brengen. Na weer een wandelingetje gingen we weer lekker de bus in voor een paar uurtjes. De eerste stop was ook pas om 12 uur in hobbiton, wat voor de lord of the rings en hobbit fans de hemel schijnt te zijn! Hier is namelijk een deel van de set gebouwd en uiteraard kan je hier een tour door doen! Aangezien ik de films nog nooit heb gezien heb ik deze activiteit maar overgeslagen maar het schijnt echt geweldig te zijn geweest! Eenmaal in rotorua kwamen we erachter dat men met een goede reden zegt dat rotorua stinkt. Het stinkt er namelijk letterlijk! En gewoon heel erg ook haha. Maargoed dit komt door weer een wonder van de natuur, namelijk voor verschillende hotpools over de hele stad. Het gas wat door de pools naar boven komt stinkt gewoon naar ei-scheten (heeft iedereen vast wel eens geroken :p). Gelukkig raak je er redelijk snel aan gewend en is het alleen heel erg als je naast een van de meertjes staat. Maar de hele stad ruikt dus ook naar de hot pools/lakes!
Aangezien er niets op de planning stond voor vandaag besloten om samen met (uiteindelijk 2 van mijn reisgenootjes voor derest van de tour) Philip, Linus (zweeds) en Beck (amerikaan) lekker een wandeling te maken door de stad en de parkjes en uiteindelijk een heel stuk langs lake rotorua. Maar na een paar uur trok het zwembad wat bij ons hostel hoorde ons toch wel heel erg en zijn we lekker het zwembad ingedoken! (Wat een luxe hè).
Savonds was het tijd voor het leukste van de hele dag, we gingen namelijk een maori village bezoeken. Namelijk het tamaki maoiri village iets buiten de stad. In het maori dorpje leerden we van echte maoris wat hun cultuur is, en hoe ze zich voorbereiden op gevechten, die wij ( en dan bedoel ik ik. Natuurlijk aangezien niemand zich aanmeldde) mochten uitproberen. Echt geweldig, om hun snelheid en hand oog coördinatie te verbeteren doen ze een spel met stokken, je staat dan in een vierkant met ze vieren met allemaal een stok voor je, die je moet loslaten zodra ze links of rechts zeggen want dan moet je de stok pakken die links of rechts van je staat! En dat is best wel intensief kan ik je vertellen!
Het volgende spel was het kat en muis spel, je had dan 3 muizen en een kat. De kat moest de muizen vangen door ze in te halen, maarr het was de bedoeling dat je telkens rondjes bleef lopen over de vissegraat, wat voor de korfballers ookwel het trappetje is maar dan 2 naast elkaar ;). Door mijn uitgebreide training in het verleden was het dus ook niet de kat vangt de muis, maar de muis vangt de kat (ik was namelijk de eerste muis)! Arme jongens..
Bij de show hoort ook een heel concert door de maoris wat bestaat uit verschillende dansen (haka's) geschreeuw en gezang en een diner gekookt op hun manier. Ze doen dan grote bakken met het eten ingraven met hete stenen en begraven dit dan voor een paar uur onder aarde waardoor het na een paar uur een heerlijke aarde smaak heeft! Toch wel wat anders dan pizza en pasta en noodles xD.

Omdat ik een paar extra dagen langer bleef kon ik eindelijk lekker uitslapen! Smiddags ging ik raften dus nadat ik opgestaan was eerste even heerlijk gewandeld en daarna naar de kaituna rivier om lekker te gaan raften! Super veel zin in en het was echt heerlijk weer dus we hoefden niet eens een wetsuit aan! Waarschijnlijk hebben vele van jullie de foto's al gezien en begrijpen dus ook wel dat mijn boot midden in de waterval met een 7 meter drop omgekiept is! Maar hierbij de beschrijving. De eerste 2 boten waren al zonder moeite en heel door de waterval gekomen dus het zag er goed uit voor ons.. Dachten we. Na het begin van de drop zagen de instructeurs al dat we niet de goede hoek hadden en dat we gingen kiepen. Onze boot deed namelijk de ghost elevator, wat dus letterlijk betekend recht naar beneden met mensen en recht weer naar boven zonder mensen! Dus ik heb de bodem van de rivier maar even opgezocht. Gelukkig hadden ze van te voren gezegd dat als je uit de boot valt en begint te twirlen rol je dan op en ga naar je happy place dan kom je vanzelf boven! Dus daar zat ik dan onder water eerst beseffen oh ik ben uit de boot, vervolgens oohja ik maak saltos dus moet me benen optrekken en heb zelfs de tijd gehad om na te denken over mijn happy place.. En geloof me dat kwam niet omdat mijn gedachtes zo snel gingen maar omdat ik zo lang onder water zat! Na ruim 20sec was ik het ook zat en vond ik het tijd om adem te halen. Gelukkig 2sec later kwam ik happend naar lucht weer boven :D. Achteraf is het natuurlijk heel gaaf. En een mijlpaal bereikt want mijn eerste wond was binnen! Blijkbaar zaten er een paar rotsen op de bodem die mijn been niet kon ontwijken waardoor ik een schram/blauwe plek met de grootte van een voet op mijn onderbeen heb!
Gelukkig is het niet iets waar ik dood van ga!

Mijn laatste dagje in rotorua was eigenlijk een hele saaie het was namelijk jaja.. wasdaaaag! Mijn hele backpack leeg en op hoop van zegen zonder te krimpen of zwart te worden de wasmachine en droger in! Smiddags was het dan ook eindelijk tijd om naar de fim catching fire te gaan! Heb zelfs de 2 zweedse jongens zover gekregen om gezellig mee te gaan! Toch wel leuker om samen met mensen in de bios te zitten in plaats van in ju uppie!

Ondertussen zitten we nu op dag 16, waarbij ik dacht dat ik lekker uitgerust de bus weer in zou stappen richting Taupo. Maar helaaas.. Mijn eerste echte ervaring met het slapen in een hostel, een mevrouw vond het nodig om tot 11 uur snachts uitgebreid te bellen, vervolgens te snurken de hele nacht lang, vervolgens sochtends een nieuwe beat maakte met al haar pottjes en makeup spullen en natuuurlijk om 8 uur sochtends weer uitgebreid te moeten bellen met het licht aan! Dusja echt geslapen wil ik het niet noemen. Maargoed het moest een leuke dag worden want het was skydive tijd! Alleen jammer genoeg was het te bewolkt dus na 2 uur wachten mochten we weer terug naar het hostel om het morgen nog een keer te proberen.

De volgende dag was het wekkertje op 5:30 omdat we opgehaald zouden worden voor de talpino alpine crossing van18,4 km. Ongv 8 a 10 uur lopen. Degene die daarna nog gingen skydiven die zouden dan afgezet worden bij de skydive plek om daarna nog te gaan! Helaaas kreeg ik het bericht om 6 uur sochtends dat het enooorm zou gaan stormen en het dus niet door ging. En dan vooral naar buiten kijken en dan geen wolkje aan de lucht zien -.-. Maargoed dit zorgde er wel voor dat ik om 11 uur aan de beurt was om te gaan skydiven! Tijdens het wachten Philip ook overgehaald om mee te gaan. Dus daar gingen we dan met onze apenpakjes aan het vliegtuig in. 2 meisjes gingen van 12000 feet dus die moesten we eerst nog even droppen voor dat we naar de15000 feet konden! En dan wordt het eng, het enige wat door je hoofd gaat is waarom deed ik dit ook al weer, oh het is toch best wel hooog! En dan vooral het moment dat je met je voeten over de rand zit en even 1seconde naar beneden mocht kijken, op dat moment kwamen de angstgilletjes en de benen waar slechts aanhangels aan mijn lichaam! Gelukkig geven ze je wel 2sec om daar over na te denken en dan ben je begonnen aan je 1 minuut lange freeval. Wat gewoon zoooo gaaf is, de eerste 20 sec kan ik me niet meer herinneren omdat mijn hoofd dacht fack jou ben je gestoord ofzo dan doe ik wel niets meer xD. Maar ik heb het laten filmen dus heb het zelf toch maar weer even terug gekeken, voornamelijk om mijn eigen gezicht te zien als ik besef hoe hoog het is! Zodra eenmaal de parachute open is dan is het eerst even op adem komen en maar even om me heen kijken, want besefte niet echt dat ik gewoon boven lake taupo hing met een super uitzicht!
Vervolgens na de sprong besloten om samen met philip om het te vieren een lekker drankje te gaan doen in een hot water river een uurtje lopen van ons hostel. Je moet je voorstellen dat er gewoon een rivier ergens loopt met daarnaast een stroompje met kokend heet water! Wat natuurlijk heerlijk is om in te zitten als het een beetje afgekoeld is met een wijntje! Zelfs met de regen was het nog heerlijk! Na een uur 2 besloten we om nog een stukje verder te lopen, tot het bijna donker was en we beseften dat we nog 3 uur terug moesten lopen door natte bospaadjes in het donker, gelukkig kwamen we iemand tegen met de auto die ons maar al te graaag een lift terug de stad in wilde geven! Zeiknat en koud maar snel gaan douchen en de dag met een drankje afsluiten (nee dat doen we niet elke avond, soms gaan we ook gelijk slapen).

Ondertussen is het tijd voor de volgende stop namelijk river valley. Wat een vallei is in the middle of nowwhere zonder service of winkels of wat dan ook! Maar wel echt heeeel erg mooi! Naast een wilde rivier waar wij natuurlijk in een soort trolley (zo noemen de engelsen het) naar de overkant moesten. Het was eigenlijk gewoon een plank aan touwen 5 meter boven het water waarmee we onszelf naar de overkant moesten trekken xD. Maargoed er hoorde een mooie wandeling met een mooi uitzicht te zijn aan de overkant. In ieder geval een ding klopte en dat was het uitzicht, maar het was geen wandeling, het was een hike zigzaggend over de berg met een soort van pad zo breed als 2 voeten naast elkaar.. En heerlijk glibberig aangezien het regende.. Maargoed het was mooi en we hebben lekker gelachen aangezien er mensen waren met slippers aan!
Na wat potjes kaarten en een heerlijk roast diner was het tijd voor the table en the chair challenge. De table challenge houd in dat je languit op de zijkant van de tafel gaat liggen en dan via de onderkant van de tafel aan de andere kant weer erboven op moeten komen zonder de grond te raken. En ja er zijn mensen die het gelukt is, wel 3 haha. Ik zelf heb er alleen 3 enorme blauwe plekken op mijn arm aan overgehouden xD.
De chair challenge had hetzelfde idee alleen moest je hierbij zittend op de stoel een lucifer doosje met je mond oppakken en weer terug op de stoel gaan zitten zonder de grond aan te raken. Wat voor hilarische poses zorgt en veel mensen die op de grond vallen xD

Vervolgens door naar mijn laatste stop de hoofdstad van Nieuw Zeeland, Wellington! Hier samen met Alex (een engelse reiziger uit de bus) rondgelopen in de stad en naar het museum geweest. Savonds was het tijd om met de hele bus lekker drankspelletjes te spelen en het uitgaansleven van wellington onveilig te maken! Leuke avond ben er achter gekomen dat deze mensen echt niet kunnen drinken want na 3 wijntjes lopen de eerste al niet meer recht, eerder kruipen..

Nog een dagje voordat mijn bus weer terug naar Auckland vertrekt, heb die dus maar heerlijk relaxed doorgebracht door mount victoria te beklimmen en lekker in het zonnetje te liggen boven op de berg!

Nu zit ik ondertussen op dag 24! Weer terug in Auckland me voor te bereiden op mijn vlucht van morgen (5dec) weert terug naar Sydney waar ik ga beginnen aan mijn reis door Australië!

Hoog tijd om lekker te gaan surfen en op het strand te liggen!!

Doeeei

Xx laris

Voor de geintreseerde hierbij de link naar het filmpje van mijn skydive!

http://m.youtube.com/watch?v=1UITBk-R7to

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!