The red center and The West-coast

Halloooo,



Het is weer hoog tijd voor een verhaal(tje)!


Laten we maar weer beginnen bij het vorige einde wat Brisbane was geloof ik.


Na Brisbane ben ik weer doorgegaan naar beneden op de de East- Coast naar Byron bay. Hier ben ik een weekje gebleven om voornamelijk uit te zoeken wat mijn plan wordt voor derest van Australie en om een baan te zoeken. Uiteraard met de nodige onderbrekingen die bestaan uit liggen op het strand, slapen op het strand en voornamelijk niets doen op het strand! Toch aan het einde van de week had ik een plan klaar die ervoor zorgde dat ik alles ging zien wat ik wilde zien en tegelijkertijd ook een WWOOF plek had waardoor ik genoeg geld zou hebben om alle tours te doen en daarbij ook nog te kunnen eten! Na een week was het tijd om mijn East-Coast tour af te sluiten en weer op de bus naar Sydney te stappen. Hier kon ik eindelijk mijn pakketje van thuis ophalen die al ruim een maand op mij ligt te wachten. Natuurlijk helemaal vol met Hollandse lekkernijen die al gauw op of aangebroken waren! Het beste was nog wel de kerstkaarten die erin zaten, ookal was het al februarie is het toch leuk. Hier eindigt wel alle leuke dingen die er in Sydney gebeurt zijn want het moment dat ik mijn tours enz. wil boeken kom ik erachter dat de helft van mijn plannen niet door kan gaan doordat de national parks in Darwin flooded zijn en dus gesloten. Dan maar een andere stad kiezen wat uiteindelijk Perth is geworden.


Na een nachtje geslapen te hebben in Sydney was ik al weer onderweg naar mijn volgende bestemming namelijk Wollongong, hier schijn je heerlijk te kunnen hiken.. Als ze met hiken bedoelen 3 kwartier ronddwalen met je hele hebben en houwen op je rug op zoek naar dat ene hostel in de stad, dan kan ik zeggen check! Gelukkig heb ik kunnen proeven van de australische vriendelijkheid want een vrouw die bood me een lift aan naar mijn hostel, waarop ik naartuurlijk zij graaag. Toch wel typisch dat het hostel dan 2 huizen verder is.. -.- Maargoed ze was zo vriendelijk om me eerst wat van de stad te laten zien en de omgeving. Zelfs nog thee gedronken bij een Nederlandse vriendin van haar. Een paar uur later nadat we de kinderen opgehaald hadden van school heeft ze me weer afgezet bij mijn hostel waar ik voor een nachtje blijf aangezien ik al meer gezien heb dan dat ik eigenlijk wilde.


De volgende dag zat ik weer in de bus dit keer onderweg naar Melbourne. Hier aangekomen maar een taxi genomen aangezien dit hostel nog verder weg was dan het vorige hostel en ik geen zin had om weer een uur rond te wandelen met al mijn spullen. In melbourne lekker rondgewandeld en naar de victoria market geweest. Dit is als het ware een markt zo groot als een winkelcentrum (voor de zoetermeerders het is 3x zo groot als de passage als je de 1e en 2e verdieping naast elkaar hebt!). Elke woensdag avond verdanderd deze markt in een Night market waar je heerlijk kunt eten en zo'n beetje uit elke land van de wereld gerechten kon kiezen (behalve nl natuurlijk..). Aangezien ik nog steeds in Australie ben, ben ik natuurlijk voor een echte aussie ostrich burger gegaan.


Na Melbourne was het tijd om the road op te gaan, om precies te zijn the great ocean road!
Dit is een super mooie scenic road in het zuiden van Australie. Om 7 uur sochtends stond ik klaar om in een dag de hele great ocean road af te leggen. De eerste stop was bij het begin van de weg, hier wordt uitgelegd dat hij door zo'n 3000 soldaten gemaakt is die terug kwamen van de 1e wereld oorlog. Aangezien er toen nog geen zware machines waren werkte ze met dinamiet en pikhouwels en simpele kruiwagens. Stop 2 was bij eens soort van caravan park waar koalas en veel vogels in het wild leven. Na in apollo bay geluched te hebben en een wandeling door een regenwoud te hebben gemaakt verder onderweg was de volgende stop de bekende 12 apostels. Erg mooi om te zien, werd wel compleet weggewaaid maarja je kan niet altijd super mooi weer hebben! Na een (half) nachtje slapen was het tijd voor dee l2 van de tour namelijk het national park the Grampians. Voordat we onze hike gingen doen eerst nog even wat fotos maken van kangaroes natuurlijk. Voornamelijk al er 2 aan het boksen zijn! Daarna door naar de plek waar we onze hike gingen doen. Na anderhalf uur waren we eindelijk boven geloof ik, was meer klimmen dan wandelen, The grampians is namelijk een paar grote bergen van rots en er is ook geen moeite gedaan om een heel pad aan te leggen. Met hier en daar een trappetje omdat je anders echt niet naar boven komt is het grotendeels van rots naar rots springen! De volgende en laatste stop van de tour was een aboriginal cultuur centrum waar we wat konden lezen over de aboriginal cultuur voordat we voor 5 uur weer terug de bus in gingen door naar Adelaide.


In Adelaide had ik een paar daagjes om lekker rond te wandelen, de Olympische spelen te kijken en te wassen voordat ik ging beginnen aan mijn volgende tour naar de Red center. Aangekomen in mijn kamer heb ik even gemerkt hoe klein de wereld eigenlijk is! In mijn kamer zat namelijk Anna, een Zweeds meisje dat ik tijdens surfcamp ontmoet had in het begin van Decemeber. Na helemaal bijgepraat te zijn over onze reizen begonnen 2 andere meisjes ineens, herriner je ons nog, wij werkte achter de bar in chillagoe, waar ik was met kerst! Ik geloof dat ik daar 10 minuten lang heb gezeten en alleen maar wauw heb gezegd xD! De laatste nacht heb ik Ellie uit Engeland ontmoet, die heeft heel toevallig dezelfde reisplannen als mij (letterlijk). We gaan de volgende ochtends op dezelfde tour naar the Red center en hebben dezelfde vlucht naar Perth vanuit Alice springs helaas is de west coast tour niet dezelfde..


De volgende ochtend stonden we dus om 6:30 klaar om opgehaald te worden door onze tour guide D (Derek maar iedereen noemt hem D). Voor de verandering was ik een keertje niet de enige nederlander maar hadden we er maarliefs 7! nog nooit zo veel nederlanders bij elkaar gehad in Australie! Erg leuk maar we zijn zo gewend aan engels spreken dat we eigenlijk niet eens nederlands hebben gesproken! De eerste stop op deze tour was natuurlijk een winkelcentrum om de nodige boodschappen (alcohol) in te slaan. Na wat passen en meten om het allemaal in de trailer te krijgen gingen we naar ons kamp waar we in onze swags gaan slapen. Eerst snel lunchen en daarna lekker ongv 5 km hiken in the Flinders ranges. Aangezien D een aboriginal is kregen we eindelijk een keertje wat informatie over aboriginals, geloof in heel de East-coast is er niets over te leren.. Savonds lekker een aziatische noodles achtige maaltijd gegeten en een hilarisch voorstel rondje waarbij de leukste en gekste dronken verhalen en weetjes voorbij kwamen! Toch wel de beste manier om elkaar te leren kennen. Doordat het heel erg afkoelt het moment dat de zon ondergaat zijn we gauw in onze swags gekropen wat als het ware een soort canvas slaapzak is met een matras erin waar je met je slaapzak in gaat liggen. Echt een ervaring opzich. Omdat we in the middle of nowwhere zitten is de sterrenhemel gewoon ziek! Nog nooit zoveel sterren gezien! De volgende ochtend ging om 3 uur alweer de wekker omdat we nog een paar uur moesten rijden voordat we bij onze volgende plek aankwamen. Na een stop voor de zonsopgang en een voor ontbijt kwamen we rond lunch aan in Cooper pedy. Dit is home of 80% of the worlds opal. (een soort steen). Doordat het veelste heet is boven de grond heeft bijna iedereen hun huis onder de grond! Je koopt hier dan als het ware gewoon een berg en gaat lekker graven tot je een huis hebt! Na zelf een bezoekje te hebben gebracht aan een van de mijnen en een museum gingen we naar een wildlife rescue center. Hier vangen ze Joey's op (baby kangaroes) waarvan de moeders dood zijn. Een van de Joey's die ze nu hadden was Arie, een heel schattig klein kangaroetje die na zijn flesje lekker op zijn duimpje sabbelt <3. In plaats van te gaan avondeten in het restaurant wat eigenlijk de bedoeling was, hebben we de pizza's opgehaald en zijn we naar een speciaal geheim plekje gereden om daar de zonsondergang te zien. Met in een hand een cider en in de andere hand een groot stuk pizza is het toch wel het goede leven. Desondanks al het lekkers was de zonsondergang zelf de mooiste die ik ooit heb gezien!! Door de alcohol en al het eten was iedereen toch wel moe aan het worden dus zijn we terug gegaan naar onze slaapplek wat een dorm onder de grond was, letterlijk gewoon uitgegraven kamers. Maargoed ogen dicht en het maakt niet meer uit waar je bent als je moe bent!


Dag 3 van de tour begon ietjes later namelijk half 4 sochtends. We hadden weer een lange weg te gaan naar Uluru. We kwamen hier ook pas smiddags aan waarna we snel geluched in de bus hadden zodat we gelijk door konden naar de uluru om daar de 3 uur durende base walk te doen. Erg mooi en groot en heet, maar wat me het meeste bij blijft zijn de honderden vliegen die rond ons heen bleven zoemen. Thank god voor onze fly nets die ervoor zorgen dat ze in ieder geval niet op je gezicht gaan zitten of je neus in kruipen!


Dag 4 was weer lekker vroeg, we sliepen weer in onze swag wat voor mij niet heel erg prettig was want op de een of andere manier kon ik gewoon niet in een diepe slaap komen, iets waar derest van de groep me achteraf erg dankbaar voor was. Dit kwam namelijk omdat ik elk uur voorbij zag komen en dus ook wist dat toen wij om 5 uur door D gewekt werden het pas 4 uur was door het tijdsverchil. Ik twijfelde ook geen momen om te zeggen dat het nog maar 4 uur was en dat ie weer moest gaan slapen! Dit leverde me wel de bijnaam the dictator op xD. Een uur later moesten we dan toch opstaan, deze keer gingen we een hike doen in de Kata tjuta. Dit zorgt ervoor dat het aantal kilometer wat we in totaal gelopen hebben ongv al op de 20 zit. Op de terugweg naar het kamp zijn we nog even naar een cultureel centrum geweest en hebben we vervolgens de hele middag heerlijk doorgebracht in het zwembad.


Dag 5 was de uitslaap dag. We mochten zowaar uitslapen tot 7 uur sochtends. Niet dat het wat uitmaakt, want zodra de zon op komt worden de vliegen wakker. En laat hun favourite rust plek nou net je gezicht zijn. Dus in plaats van 7 uur waren we klaarwakker om 6 uur.. Dan maar lekker rustig aan doen en weer lekker de bus in naar kings canion. Hier kwamen we werderom in de middag aan. Helaas toen we aankwamen was het park gesloten doordat de tempratuur al boven de 36 graden was :( Dan maar lekker naar het kamp en een lekker relaxed middagje! Ondanks dat het veelste warm was voor de gezelligheid toch een kampvuurtje aangemaakt om lekker gezellig rond te liggen met onze swags.


Dag 6 was het tijd voor poging 2 om te gaan hiken in kings canion. Doordat we er net na zonsopgang waren was het nog heerlijk koel (rond de 30 graden) en zijn we lekker gaan hiken. Voor lunch weer lekker patat in de bus gegeten en onderweg naar alice springs wat officeel het einde van de tour is. Natuurlijk gingen we nog even met ze allen wat eten en drinken nadat we zowat met ze alle op een kamer zaten in het hostel. Na een hele gezellige avond werden we om 3 uur de volgende middag weer opgepikt om rondgeleid te worden door alice springs, een extra bonusje bij de tour.


De volgende dag ging bijna iedereen naar het vliegveld om hun volgende vlucht te pakken. Na vandaag zit iedereen verdeeld over heel Australie, sommige gingen naar Sydney, andere naar Darwin, andere weer naar Cairns en ik met nog 2 andere gingen naar Perth. Toch wel een keertje gezellig niet de hele tijd alleen op het vliegtuig wachten.


Aangekomen in Perth lekker door naar het hostel douchen en slapen. Werdt geloof ik 14 uur later weer wakker. In perth heb ik weer lekker rondgewandeld en ben naar een stand up comedian geweest van de tour, we wilden na een hele week zonder grappen graag weten of hij uberhaupt wel grappig is. En ik moet zeggen als je de grap door zijn schotste accent heen hoort dan is ie best wel grappig! Ook nog naar pinguin Island geweest met meiden uit mijn kamer (een uit nl en 2 uit frankrijk). Hier hebben we een vissende wilde dolfijn gezien, een slapende zeeleeuw, een wilde pinguin (wat best een prestatie is aangezien ze normaal in het water aan het vissen zijn overdag) en gevangen pinguins die niet meer in staat zijn het wild in te gaan. Ondanks dat zijn ze echt super schattig!


Ondertussen is het al weer 10 maart en ga ik een tour doen langs de West coast van Australie. De eerste stop was in het nambung national park waar we naar de pinnacles gingen kijken. Soort van lijmsteen formaties waarvan gedacht wordt dat ze ontstaan uit de stronken van bomen nadat ze bedekt worden met zand. Vlak voor lunch gingen we nog lekker even wat adrenaline opwekkende activiteiten doen namelijk sanboarden. Wat eigenlijk letterlijk is met een houten board van een zandduin af glijden is, het gaat alleen heeeel erg snel! Vervolgens weer terug de bus in om weer een paar uur te rijden (hetgene wat we grotendeels van de tour doen..). De volgende ochtend gingen we naar Murchinson gorge waar we een wandeling gingen doen in de Z-bend gorge waar ik ook geabseild heb! Wat echt geweldig en eng is!! Het is een ding om uit een vliegtuig te springen waarbij je niet zelf hoeft te springen, maar het is heel iets anders om zelf over de rand heen te lopen met alleen een touw waar je aan hangt! Het leuke is wel dat zodra je met je benen weer op de grond staat gelijk weer terug naar boven rent om nog een keertje te gaan! Volgende stop was Natures window, wat een gat in een rots is waar je de omgeving heel mooi doorheen ziet. Echt een toeristisch foto momentje ;). Daarna door naar shark bay met een korte stop op shell beach wat letterlijk een strand is van kleine witte schelpjes!


De volgende ochtend door naar Monkey Mia voor de doplhins experience. De dolfijnen komen hier helemaal naar het strand waar ze in het ondiepe water lekker rondzwemmen en poseren voordat ze een klein beetje eten krijgen. Het klinkt heel erg als een toerischtische actie maar het is eigenlijk een research center dat de dolfijnen onderzoekt. De dolfin experience is opgezet omdat de dolfijnen de hele dag rond het strand hingen om vis van toeristen te krijgen, maar daardoor hun kleintjes verwaarlozen. Die moeten namelijk elke 20 min eten en wanneer ze in ondiep water zijn kunnen de kleintjes niet onder de moeders komen en gaan dan dus dood van verhongering. Het 2e probleem is dat de kleintjes die het wel overleven niet leren hoe ze vis moeten vangen doordat de moeders niet meer hoeven te vissen. Ze worden daardoor afhankelijk van alle toeristen die ze komen voeren. De rangers die hebben daardoor the experience opgezet om ervoor te zorgen dat de dolfijnen weer voor hun babys gingen zorgen. Ze zijn nu getraind dat ze om 8 uur een experience doen wat inhoud dat ze naar het strand toe komen, vrolijk poseren voor alle cameras en vervolgens ongv 500 gr vis te eten krijgen. Dit is maar een klein gedeelte van de 12 kilo die ze moeten eten. Nadat ze de vis hebben gehad worden de emmers gespoeld wat voor de dolfijnen het teken is dat ze geen eten meer krijgen en weer terug naar hun kinderen moeten om ze te gaan verzorgen.


De dag erna hadden we een lekker chill dagje, aangezien ik geen geld had om op een whale shark tour enz te gaan heb ik zowat de hele dag op het strand gelegen en lekker gesnorkelt. We waren namelijk in Coral Bay waar het zo'n 20 meter zwemmen is voor je bij het koraal bent! Gelukkig niet gestoken door een van de vele stingrays! vervolgens smiddags door naar ons laatste punt voor we weer terug naar Perth gaan namelijk Exmouth. Hier hebben we weer een heerlijk stranddagje gehad. Het koraal was hier namelijk ook maar een paar meter vanaf het strand. Na zo'n 4 uur snorkelen aangezien ik heel graag een haai wilde zien en die hier schijnen te zitten toch maar het water uitgegaan want men begon te verbranden.. Ik natuurlijk teleurgesteld omdat ik geen haai had gezien dacht laat ik mijn rug maar eens checken.. misschien toch wel slimmer om met een t-shirt aan te gaan zwemmen.. 40 graden op je rug is niet echt goed voor je haha. Gelukkig was het lang niet zo erg als derest maar toch de dag daarna hadden we een hele dag in de bus om weer terug naar Perth te gaan dus dat niet zo comfortabel worden :s


De laatste dag bestond wederom grotendeels uit zitten in de bus. Deze keer met een stop in The Principality of Hutt River. Dit is een soort van eigen land in Australie, ik snapte er geen hol van.. Gelukkig deed niemand dat en zat iedereen meer zo van dit is raar ik wil weg hier haha. De volgende en laatste stop was een wildlife park waar we lekker naar diertjes konden kijken en het leukste een Joey konden vasthouden! Wat natuurlijk bijna iedereen wilde doen! Ze zijn gewoon zo schattig!


Savonds kwam ik weer aan in Perth waar ik nu nog steeds ben.


Mijn volgende plannen zijn geen geld uitgeven (wat niet moeilijk is want het is op).


Ik ga nu mijn weg weer terug naar sydney vinden en vanuit daar door naar mijn farm waar ik als het goed gaat en leuk is derest van mijn reis doorbreng!


Nu ga ik weer afscheid nemen! Mijn vingers kunnen het niet meer aan nog meer te typen.

Ray Happy 18th B-day!


Karis en Saris happy 21st!


Have fun en het spijt me dat ik er niet bij ben :(

Later matess


xx Lariss

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!