Australie

G'day mates!

Het is al weer lang geleden haha wordt een beetje standaard maarja er is hier ook zeveel te doen!!


In mijn vorige verslagje ben ik geeindigd weer terug in sydey dus zal daar maar ook weer verder gaan. Nu ondertussen al weer een maand geleden. Aangekomen in sydney had ik nog 4 daagjes voor ik begon aan mijn lang naar uitgekeken surf tour! In die tussentijd heb ik een heele grote groep belgen ontmoet en daarmee gezellig sydney verkent en zelfs nog naar tropfest geweest, dat is een groot shortfilm wedstrijd midden in een park, voelde me net een hippie, lekker op een kleedje! De 9e begon dan eindelijk de surftour, zelfs nog met een paar van de Belgen (waaronder 'the Legend' die uiteindelijk mijn reisgenootje is geworden voor derest van de maand).


Dag 1 van surfcamp begon al gelijk met les nummer 1 van de 8. enn surfen blijkt toch wat moeilijker dan ik dacht.. Het was de eerste les alleen de bedoeling om de golven liggend op je surfboard te pakken en pas aan het einde van de les te gaan staan, maar aan het einde van de les had ik wel 1 keer op mijn surfboard gestaan om vervolgens zo geschrokken en blij te zijn er vol weer vanaf te vallen... Maargoed dat was dag 1, dag 2 ging stukken beter. De ochtend les bracht ik vrijwel alleen staand op mijn surfboard door dus dat zag er goed uit! Zo is eigenlijk derest van de 5 dagen op surfcamp gegaan, met uitzondering van 1 dag omdat we toen dumpling waves hadden. Dat wil zeggen golven die omhoog komen en vrijwel direct bovenop je kop neerdumpen, dus wat gebeurt er als je daar met je board in zit, jaja, je gaat nose-diven.. Je moet je maar is voostellen een golf die langzaam en rustig komt, allemaal peddelende surfers ervoor, de golf komt op zijn hoogst de surfers onder het hoogste punt, en dumpt dan vol op de surfers waardoor je een rij van surfboards en benen de lucht in ziet schieten xD enn het leukste nog wel is alle kopjes boven zien komen met het haar overal om het gezicht heen en verwilderd water uitspugen en snuiten! Vanaf de laatste dag op het surfcamp (de 5e dag, daarna ging ik door naar andere plekken met de surftour) werdt het voor mij wat minder, had namelijk mijn trommelvliezen geperforeerd tijdens mijn geweldige skydive en de oordopjes deden toch niet zo goed hun werk.. dus heb de laatste les wat voorzichtiger aan moeten doen met de hoop dat het wegzakt en ik de volgende dag in Yamba toch weer gewoon het water in kan!


Na eerst een gezellige club avond met alle andere surfers ben ik met mijn groep van 7 en 10daagse tour doorvertrokken naar Yamba, waar we in een hostel voor 3 dagen zaten en gratig boards en wetsuits konden huren. De eerste dag na 10 uur in een bus gezeten/geslapen te hebben (soort van) zijn we dan toch gaan surfen.. wat voor mij niet zo'n slim plan was aangezien ik daarmee vrolijk mijn oortjes nog wat verder irriteerde en ook nog mijn teen brak.. en voor de mensen die mij al een tijdje kennen die weten dat dat typisch iets is voor mij en dat hij op het lijstje van verwondingen erbij komt haha


Maargoed de dag daarna rust dagje genomen om de volgende dag toch weer mee te gaan maar dit keer met een begeleide dag (soort van les). Hier hebben we een nieuwe techniek geleerd waardoor je de golven in plaats van recht naar voren te nemen, ze vanaf de zijkant te nemen waardoor je veel langer op de golf zit en alleen op het groene en het witte schuim letterlijk achter je laat. En ik kan mededelen dat het gevoel van een golf helemaal vanag begin tot aan het strand nemen heel erg goed is!


Na 3 dagen yamba gingen we door naar Byron bay om daar nog 2 dagen te surfen maar doordat de golven daar gewoon niet bestonden is het een lekker stad dagje geworden haha


Vervolgens was het mijn eerste instantie om terug naar sydney te reizen om daar nog ruim3 weken te zitten en dan daar nieuwjaar te vieren maarja plans chainge en in plaats van een ticket naar sydney had ik er eentje naar cairns!


Hier wacht mijn reisgenootje op mij om samen cairns te gaan verkennen!


Na een paar daagjes in cairns kwamen we erachter dat cairns eigenlijk maar een heel klein stadje is en er niets meer te doen was buiten alles wat we al hadden gedaan, dus zijn we op zoek gegaan naar een baan/wwoof plek. Uiteindelijk is dit een WWOOF plek geworden. Dit houd in willing workers on organic farms, je gaat dan een paar uur per dag werken op een farm en zij laten je dan daar slapen enmee-eten! Nu hadden we eerst nog 2 mogelijkheden, degene waar we op hoopten was het castaway island, waar we samen met de eigenaar en zijn 2 honden ergens op een eiland naast australie kerst en nieuwjaar zouden doorbrengen in the middle of nowhere. Wat ons echt super gaaf leek, alleen hadden we niet genoeg aussie wildlife experience dus durfde hij het niet aan, helaaas..


Maar onze 2e keus hadden we ook heeel erg veel zin in, voornamelijk nieuwsgierigheid, want we zouden naar een farm gaan zo'n 4 uur vanaf cairns. Compleet afgesloten van alles! Soms kan je van een cultuurshock spreken en ik vind dat dat hier wel van toepassing was. We hadden namelijk wel de surf-aussies leren kennen maar nog niet de cowboys.. en het begon al gelijk goed, opgehaald worden met truck, tassen achterin de laadbak en beginnen aan de rit van anderhalf uur naar de farm! Waar we dus ook zijn achtergekomen is dat cowboys van bier houden, en dat er geen politie is in de outback.. Wat dus betekend na 20 min stoppen midden op de weg en een biertje pakken, 5 biertjes later, voor de mannen voor mij 3 kwamen we aan op de farm van de buren. Hier is het enige wat je ziet alleen maar outback een enoorm huis, vliegtuigen, helicopters, verschillende trucks en verschillende motors! Maar drinken in een huis doen ze niet aan, dus daar staan we dan tussen een stuk op 10 zatte aussies om 5 uur savonds midden in de outback! En geloof me dit was nog niet het einde, na een uur besluiten ze om nog even naar de stad te gaan (anderhalf uur rijden) en daar in de pub verder te drinken. Maargoed dat betekende dus eerst met de motors terug naar het main mansion voor de auto, waarop iemand mij mee achterop de motor vroeg en ik dacht tja ik kan moeilijk nee zeggen als iedereen zo staat te kijken, dus ik ging achterop.. Om vervolgens trillend af te stappen omdat rustig aan niet in hun woordenboek voorkomt.. dus mooi even achterop de motor gezeten terwijl die 140km per uur ging! vervolgens in de truck door naar het stadje, ondertussen ook al avond mocht ik ook een stukje rijden! Erg leuk en zeker ook niet de laatste keer! Een van de leukste dingen was nog wel om midden op de weg te stoppen en even met het geweer in het wilde westen te mogen schieten! Leuk om een keer gedaan te hebben. Rond een uur of 12 hadden wij het wel gehad in de pub dus mochten wij de truck meenemen en ruim een uur terug rijden naar onze farm waar we nog niet geweest waren.. wel erg mooi om te zien, wel een beetje lonely want mijn reisgenootje lag te slapen aangezien die lekker mee was gegaan met de hoeveelheid bier drinken en ik allaaang afgehaakt was xD.


Volgende dag was het 1e kerstdag en onze baas was nog ergens in de stad achtergebleven dus wij hebben lekker relaxed gewacht tot hij terug kwam en ons ging vertellen wat we moesten doen aan werk. Maar zijn reactie was, het is kerst we gaan niet werken, en de volgende dag was het ik ga weg voor een paar dagen.. Om pas op onze laatste dag weer terug te komen. Ondertussen hebben wij lekker gerelaxed, lekker veel vlees gegeten, we zaten nou eenmaal op een caddle farm, lekker op de quad gereden en voornamelijk van het enoooorm mooie land genieten! Kerst hebben we maar een beetje aan ons voorbij laten gaan, we zaten nou eenmaal compleet afgesloten van internet telefoon en andere mensen dus we merkten er niet veel van.


Wat nog wel een van de leukste dingen van de hele week in de outback was om te zien hoe ongelofelijk stom die kangoeroes en koeien wel niet zijn! Beginnend bij de kangoeroes, die weten een manier te vinden om binnen het hek te komen wat om het main mansion staat, maar als we ze dan weer weg willen jagen gaan ze als een gek rondrennen en op random plekken headfirst het hek in springen met de hoop dat ze door het hek heen kunnen -.- niet dus. Ze doen wel niet aan opgeven want zodra ze weer neerkomen is het hoofd uitschudden en vrolijk weer verder stampen..


Dan de koeien, die hebben een enorme domme uitdrukking om mee te beginnen, maar als je dan aan komt rijden zien ze je al van ver aankomen, in plaatst van dan al weg te lopen blijven ze staan, je glazig aankijken en vervolgens als je nog 2 meter van ze af bent weg te rennen de weg op, vlak voor de auto dus xD samengevat zijn de dus niet zo slim...


Onze laatste dag op de farm bestond wel uit een beetje werken, we hebben de koeien gevoerd, wat inhoudt over het land heen rijden en zakken voer in de gele tonnen gooien. Daarna mochten we het gasthuis schoonmaken (blijk een best goede poetsvrouw te zijn haha) en als laatste taak van de dag mocht ik de auto van de baas schoonmaken, die was namelijk niet meer wit maar bruin van het zand..


Ondertussen zitten we alweer op 30 dec en waren wij weer op onze terugweg naar cairns om daar nieuwjaar door te brengen en te kijken wat de plannen verder gaan worden.


Oudjaar was ook anders dan normaal, lekker uitgeslapen zonder knallen en lekker in het zwembad gelegen tot de basketbal wedstrijd begon die wij gingen bezoeken. Die was rond een uur of half 9 klaar waarna we door gelopen zijn naar het 9 uur vuurwerk, wat heel mooi was! Vervolgens terug naar ons hostel even opfrissen en daarna weer terug voor het 12 uur vuurwerk, wat helaas veel minder was dan het 9 uur vuurwerk.. Om 12 uur eerst maar is naar thuis bellen en daarna was het plan om nog wat te gaan doen, alleen koste het minimaal 30 dollar om nog een bar binnen te komen en dan drankjes ook nog heel erg veel, dus zijn we maar wandelend terug naar ons hostel gegaan en hebben we lekker in het hosteld gechild met onze eigen 'goedkope' drankjes!


De dag daarna was plan dag, wat gaan we doen hoe gaan we dat doen en hoeveel gaat het kosten.. Dus na veel opties hebben we de bus naar port douglas gepakt (is het kleinere rustigere cairns) waar we momenteel nog zitten.


Vanuit hier konden we het Daintree national park bezoeken wat we allebei heel graag wilden! Dus gister zijn we op de fiets naar Mossman gorge gegaan, was maar 25 km heen, hebben we daar een super mooie wandeling gemaakt door het regenwoud van 3km, lekker gezwommen in het riviertje en vervolgens weer begonnen aan de terugweg van 25 km. En ik kan je vertellen, voorlopig hebben we genoeg fitniss gehad voor een lange tijd! Die terugweg was meer terug strompelen dan fietsen, we zaten op het heetst van de dag, langs de caipten cook highway met tegenwind en vals stijl omhoog.. Maargoed het was het zeker waard want de omgeving is gewoon echt super mooi!


Vandaag hadden we een tour geboekt die ons naar het midden van de daintree rainforest bracht en nog meer andere plekken. We begonnen met een cruise over een rivier dichtbij de daintree river met de hoop crocodillen te spotten, helaas wilden ze vandaag niet langskomen :(. Daarna gingen we door naar cape tribulation wat nog hoger ligt waar we naar de engige plek ter wereld waar 2 world heriteges elkaar ontmoeten geweest, namelijk het daintree rainforest en het great barrier reef! Daarna gingen we door lunchen en naar de plek waar we onze wandeling door het daintree rainforest hebben gedaan wat wederom echt heel erg mooi is!


En nu zijn jullie weer helemaal bijgepraat tot op het punt waar ik dit nu zit te typen!


De planning nu is om morgen weer terug naar cairns te gaan en de 7e door te gaan naar de volgende farm waar ik waarschijnlijk tot de 16e zal verblijven en waarschijnlijk daarna mijn reis down the east coast ga uitvoeren!


Cheers mates en tot over een maandje weer denk ik haha


xx Laris

ps, fotos uploaden hier duurt heel erg lang, dus ze staan vrijwel allemaal op facebook!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!